ホームIMICライブラリMMWR抄訳2009年(Vol.58)中学生と高校生の習慣的な喫煙者におけるタバコの銘柄・・・
MMWR抄訳
2009/02/13Vol. 58 / No. 5
MMWR58(5):112-115
Cigarette Brand Preference Among Middle and High School Students Who Are Established Smokers - United States, 2004 and 2006
中学生と高校生の習慣的な喫煙者におけるタバコの銘柄の好み-アメリカ、2004、2006年
タバコの銘柄の好みは広告とリンクしており、2005年の調査では広告の多い3銘柄(マルボロ、ニューポート、キャメル)を12~17歳の若者の約81%が好んで喫煙していることを示した。CDCは今回、中学生と高校生の習慣的な喫煙者が好むタバコの銘柄を2004および2006年のNational Youth Tabacco Survey(NYTS)データから分析した。対象は国内50州およびワシントンDCにおける公立、私立学校の6~12年生であり、2004年には288 校中267校(93%)が参加、27,933名(88%)が回答(回答率:82%)、2006年は285校中261校(92%)、27,038名 (88%)が回答(回答率:81%)した。喫煙者は今までに25本以上喫煙し、調査前30日以内に少なくとも1本喫煙した生徒とし、高校では14.3%、中学校では3.0%の生徒がこれに該当した。好んで喫煙する銘柄は、中学ではマルボロが最も多く43.3%、次いでニューポート(26.4%)、その他 (14.6%)、キャメル(8.5%)、特になし(7.2%)と続き、白人ではマルボロ、黒人ではニューポートを好む生徒が多かった。高校でもマルボロが最も多く52.3%、次いでニューポート(21.4%)、キャメル(12.8%)、その他(10.3%)、特になし(3.3%)と続き、白人ではマルボロ、黒人ではニューポートを好む生徒が多かった。また、中学校では女子はマルボロが多く49.6%、キャメルは4.1%と少なかったが、男子ではマルボロ 37.6%、キャメル12.4%と好みに相違が認められ、ハイスクールでもキャメルは男子15.6%に対し女子9.9%、マルボロは女子54.5%、男子 50.2%であった。
References
- National Cancer Institute. The role of the media in promoting and reducing tobacco use. Tobacco control monograph No. 19. Bethesda, MD: US Department of Health and Human Services, National Institutes of Health, National Cancer Institute; 2007. Available at <http://cancercontrol.cancer.gov/tcrb/monographs/19/index.html.>
- Wakefield M, Ruel E, Chaloupka F, Slater S, Kaufman N. Association of point-of-purchase tobacco advertising and promotions with choice of usual brand among teenage smokers. J Health Commun 2002;7:113-21.
- Substance Abuse and Mental Health Services Administration. Cigarette brand preferences in 2005. Rockville, MD: US Department of Health and Human Services, Substance Abuse and Mental Health Services Administration; 2007. Available at <http://www.oas.samhsa.gov/2k7/cigbrands/cigbrands.htm>.
- CDC. Youth tobacco surveillance-United States, 2001-2002. MMWR 2006;55(No. SS-3).
- Sutton C, Robinson R. The marketing of menthol cigarettes in the United States: populations, messages, and channels. Nicotine Tob Res 2004;6:S83-92.
- Federal Trade Commission. Federal Trade Commission cigarette report for 2004 and 2005. Washington, DC: Federal Trade Commission; 2007. Available at <http://www.ftc.gov/reports/tobacco/2007cigarette2004-2005.pdf>.
- Alpert HR, Koh HK, Connolly GN. After the Master Settlement Agreement: targeting and exposure of youth to magazine tobacco advertising. Health Affairs 2008;27:w503-12.
- Duke JC, Appleyard AJ, Pederson LL, Mowery PD, Xiao H, Sargent JD. Reported exposure to pro-tobacco messages in the media: trends among youth in the United States, 2000-2004. Am J Health Promot 2009;23:195-202.
- Institute of Medicine. Ending the tobacco problem: a blueprint for the nation. Washington, DC: National Academies Press; 2007. Available at <http://www.nap.edu/catalog/11795.html>.
- Laird J, Kienzl G, DeBell M, Chapman C. Dropout rates in the United States: 2005 compendium report. Washington, DC: US Department of Education, National Center for Education Statistics; 2007. <Available at http://nces.ed.gov/pubs2007/2007059.pdf>.
Copyright © 2013 International Medical Information Center. All Rights Reserved.